Digital Transformation: Implementation of the “Gesit Media” Program through Interactive Socialization for Students of SDN Sidomulyo 1 Tuban

Authors

DOI:

https://doi.org/10.63709/dimar.v1i2.34

Keywords:

digital literacy, digital transformation, technology

Abstract

Digital transformation in the world of education is an urgent need to equip students with 21st century skills. Community service through the "Gesit Media" program (Generasi Sidomulyo 1 Melek Digitalisasi Teknologi Global) at UPT SD Negeri Sidomulyo 1 Tuban aims to improve students' digital literacy, especially in the use of technology devices and applications. This program targets 6th grade students as preparation for higher education. The method used is interactive socialization involving direct demonstrations of the use of belajar.id accounts, introduction to artificial intelligence (AI), use of Google Drive for online storage and collaboration, and graphic design training using Canva. The results of the activity showed high enthusiasm from students in understanding and applying digital technology in learning. In addition, collaboration with teachers and school operators played an important role in the smooth running of the program. This program succeeded in increasing students' awareness and skills in using digital technology ethically and productively, so that it is expected to be a provision for them in facing the challenges of digital-based education in the future.

Author Biographies

  • Meydiana Dyah Pramesty, Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Surabaya, Surabaya, Indonesia

    S1 Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Bahasa dan Seni

  • Rika Yuli Susanto, Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas PGRI Ronggolawe, Tuban, Indonesia

    S1 Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

  • Nasyiatul Komania, Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas PGRI Ronggolawe, Tuban, Indonesia

    S1 Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan

  • Rina Mei Zul Afifah, Program Studi Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Universitas PGRI Ronggolawe, Tuban, Indonesia

    S1 Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik

  • Sholahuddin Zulfan Arrohmaany, Program Studi Pendidikan Bahasa Jawa, Fakultas Bahasa, Seni, dan Budaya, Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta, Indonesia

    S1 Pendidikan Bahasa Jawa, Fakultas Bahasa, Seni, dan Budaya

  • Dede Nuraida, Program Studi Biologi, Fakultas Matematika dan IPA, Universitas PGRI Ronggolawe, Tuban, Indonesia

    S1 Biologi, Fakultas Matematika dan IPA

References

Agnestio, A., Chandra, L. N., Nusanumba, M. S. S., Somba, P. e. b. p., & Palangan, C. Y. (2024). Pelatihan Canva Dasar sebagai Materi Pembelajaran untuk Murid Kelas 4 Sekolah Dasar Kanisius Notoyudan. Prosiding Konstelasi, 1(1), 104–114.

Asteria, P. V., Saksono, L., Surana, Parmin, J., Sariah, Pramesty, M. D., & Pawoko, M. W. (2025). Pengenalan Basa-basi sebagai Budaya Komunikasi Masyarakat Indonesia bagi Mahasiswa Chiang Mai University. Dimar : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 1–9.

Bahri, A., Damayanti, C. M., Sirait, Y. H., & Alfarisy, F. (2022). Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris di Indonesia Almaidah. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 3(1), 120–130. https://doi.org/10.36418/jiss.v3i1.505

Fauzi, A. A., Ridwan, lalu M., Agustini, D., Hidayati, L., Inayati, R., Tumilaar, R., Satriyantara, R., Utama, A. E., Fauzi, M. H., Dewi, I. R., Ripai, Irawan, A., Irawan, A., & Rohmah, Z. (2024). PELATIHAN APLIKASI GOOGLE DRIVE SEBAGAI MEDIA PENYIMPANAN DAN KOLABORASI UNTUK SISWA SMAN ! BATULAYAR. Journal of Research Applications in Community Services, 3(2), 47–53.

Firmansyah, R., Komalasari, Y., Dewi, S. W. K., Mauliana, P., Sulastriningsih, R. D., & Hunaifif, N. (2023). Digitalisasi Sekolah Sebagai Metode Pembelajaran Di Era Pendidikan 4.0. Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(3), 49–55. https://doi.org/10.56127/jushpen.v2i3.1052

Hasnida, S. S., Adrian, R., & Siagian, N. A. (2023). Tranformasi Pendidikan Di Era Digital. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia (JUBPI), 2(1), 110–116. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i1.2488

Hermila, A., Bouty, Abd. A., & Bau, R. T. R. L. (2024). Penggunaan ChatGPT Sebagai Sumber Pembelajaran Adaptif Untuk Menanggapi Kebutuhan Individu Siswa. VOCATECH: Vocational Education and Technology Journal, 5(2), 126–135. https://doi.org/10.38038/vocatech.v5i2.170

Indahsari, R. D., Andini, T. D., Setyorini, Irsyada, A. E., & Arifin, J. (2024). PEMANFAATAN CHATGPT DALAM PEMBELAJARAN SECARA OPTIMAL DI SMK AL-BASTHOMI LOCERET NGANJUK. JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT - EKNOLOGI DIGITAL INDONESIA, 3(2), 81–88. https://doi.org/10.26798/jpm.v3i2.1450

Kholisussa’di. (2024). Pelatihan Menggunakan Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Life Skill Siswa Program Paket C di PKBM Mandiri Kabupaten Lombok Utara. Jurnal Dedikasi Madani, 3(1), 26–31.

Latifah, N. L. D., Adzam, Muh., & Vidiastuti, D. P. (2024). Strategi transformasi Digital: Inovasi Program Tuka Tuku Purbalingga. Matra Pembaruan: Jurnal Inovasi Kebijakan, 8(1), 17–30.

Maulana, M. J., Darmawan, C., & Rahmat, R. (2023). Penggunaan Chatgpt Dalam Tinjauan Pendidikan Berdasarkan Perspektif Etika Akademik. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKn, 10(1), 58–66. https://doi.org/10.36706/jbti.v10i1.21090

Maulana, M. S., Nurmalasari, Widianto, S. R., Safitri, S. D. A., & Maulana, R. (2023). Pelatihan Chat Gpt Sebagai Alat Pembelajaran Berbasis Artificial Intelligence Di Kelas. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat Jotika, 3(1), 16–19. https://doi.org/10.56445/jppmj.v3i1.103

Mauludhi, J., & Rakhmawati, D. (2023). Pelatihan Desain Grafis Menggunakan Aplikasi Canva Untuk Siswa di SD N 3 Jatilawang. Jurnal Pengabdian Mitra Masyarakat (JPMM), 5(1), 64–72.

Mulyanto, A., Pakaja, J. A., Mokolintad, Moh. M., & Sefirindiyani. (2024). Pelatihan Desain Menggunakan Aplikasi Canva Bagi Siswa Di SMP Negeri 2 Tomilito. DEVOTION: Jurnal Pengabdian Mayarakat, 3(2), 51–55.

Nento, F., & Manto, R. (2023). Peran Teknologi dalam Dunia Pendidikan. E-Tech, 11(1), 1–5. https://doi.org/10.1007/XXXXXX-XX-0000-00

Norliani, Sari, M. N., Sigid, M., Safarudin, Jaya, R., Baharuddin, & Nugraha, A. R. (2024). Transformasi Digital dan Dampaknya pada Organisasi : Tinjauan Terhadap Implementasi Teknologi Informatika. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(3), 10779–10787.

Retnoningsih, E., Solikin, S., Muis, I., & Widiawati, K. (2021). Pelatihan Pembelajaran Jarak Jauh Dengan Google Drive Dan Google Form Untuk Guru. Journal Of Computer Science Contributions (JuCoSCo), 1(1), 17–27. https://doi.org/10.31599/jucosco.v1i1.441

Rindo, A. J. (2022). Pemanfaatan Program Aplikasi Teknologi Informasi Dalam Menunjang Kegiatan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Ar-Rasyid, 7(1), 1–23.

Sakt, E. M. S., Marnis, & Herwanto, A. (2023). Pelatihan Penggunaan Chatgpt Terhadap Minat Baca Siswa SMA Muhammadiyah 1 Jakarta. Jurnal Edukasi Dan Multimedia, 1(3), 7–12. https://doi.org/10.37817/jurnaledukasidanmultimedia.v1i3.3570

Salsabila, Z., & Syarif, A. (2022). Pemanfaatan Media Google Drive Dalam Pengelolaan Dokumen Elektronik Komisi Aparatur Sipil Negara. Jurnal Sekretari & Administrasi (Serasi), 20(2), 116–125. https://doi.org/10.36080/js.v20i2.2172

Septikasari, R., Yuliantoro, A. T., KD, S. E., Pertiwi, R. P., Dewi, T. R., & Pravitasari, D. (2022). Pelatihan Penggunaan Google Drive Sebagai Media Penyimpanan Bagi Para Guru Di Mi Nu Raman Agung Kecamatan Buay Madang Timur. Dedikasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 59–68. https://doi.org/10.46368/dpkm.v2i2.541

Tulungen, E. E. W., Saerang, D. P. E., & Maramis, J. B. (2022). Transformasi Digital : Peran Kepemimpinan Digital. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 10(2), 1116–1123. https://doi.org/10.35794/emba.v10i2.41399

Umayah, U., & Riwanto, M. A. (2020). Transformasi Sekolah Dasar abad 21 New Digital Literacy untuk Membangun Karakter Siswa di Era Global. JURNAL PANCAR (Pendidik Anak Cerdas Dan Pintar), 4(1), 1--10.

Utomo, S. B., Iriani, A., & Satyawati, S. T. (2022). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Proses Pembelajaran Dalam Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 5(2), 353–360. https://doi.org/10.24176/jpp.v5i2.8289

Wisjhnuadji, TW., Narendro, A., Prabowo, Y., & Broto, S. (2021). PELATIHAN GOOGLE DRIVE UNTUK MENUNJANG KINERJA SDM DIMASA PANDEMI COVID-19 PADA PT MITRA ATLANTIC NUSANTARA CENGKARENG JAKARTA BARAT. Prosiding 5th Seminar Nasional Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat, 387–390.

Zettira, S. B. Z., Febrianti, N. A., Anggraini, Z. A., Prasetyo, M. A. W., & Tripustikasari, E. (2022). Pelatihan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kreativitas Desain Promosi Usaha Mikro Kecil dan Menengah. Jurnal Abdimas Prakasa Dakara, 2(2), 99–105. https://doi.org/10.37640/japd.v2i2.1524

Downloads

Published

2025-04-07

How to Cite

Pramesty, M. D., Susanto, R. Y., Komania, N., Afifah, R. M. Z., Arrohmaany, S. Z., & Nuraida, D. (2025). Digital Transformation: Implementation of the “Gesit Media” Program through Interactive Socialization for Students of SDN Sidomulyo 1 Tuban. Dimar : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 43-53. https://doi.org/10.63709/dimar.v1i2.34

Most read articles by the same author(s)