Digital Transformation: Implementation of the “Gesit Media” Program through Interactive Socialization for Students of SDN Sidomulyo 1 Tuban
DOI:
https://doi.org/10.63709/dimar.v1i2.34Keywords:
digital literacy, digital transformation, technologyAbstract
Digital transformation in the world of education is an urgent need to equip students with 21st century skills. Community service through the "Gesit Media" program (Generasi Sidomulyo 1 Melek Digitalisasi Teknologi Global) at UPT SD Negeri Sidomulyo 1 Tuban aims to improve students' digital literacy, especially in the use of technology devices and applications. This program targets 6th grade students as preparation for higher education. The method used is interactive socialization involving direct demonstrations of the use of belajar.id accounts, introduction to artificial intelligence (AI), use of Google Drive for online storage and collaboration, and graphic design training using Canva. The results of the activity showed high enthusiasm from students in understanding and applying digital technology in learning. In addition, collaboration with teachers and school operators played an important role in the smooth running of the program. This program succeeded in increasing students' awareness and skills in using digital technology ethically and productively, so that it is expected to be a provision for them in facing the challenges of digital-based education in the future.
References
Agnestio, A., Chandra, L. N., Nusanumba, M. S. S., Somba, P. e. b. p., & Palangan, C. Y. (2024). Pelatihan Canva Dasar sebagai Materi Pembelajaran untuk Murid Kelas 4 Sekolah Dasar Kanisius Notoyudan. Prosiding Konstelasi, 1(1), 104–114.
Asteria, P. V., Saksono, L., Surana, Parmin, J., Sariah, Pramesty, M. D., & Pawoko, M. W. (2025). Pengenalan Basa-basi sebagai Budaya Komunikasi Masyarakat Indonesia bagi Mahasiswa Chiang Mai University. Dimar : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 1–9.
Bahri, A., Damayanti, C. M., Sirait, Y. H., & Alfarisy, F. (2022). Aplikasi Tiktok Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Inggris di Indonesia Almaidah. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 3(1), 120–130. https://doi.org/10.36418/jiss.v3i1.505
Fauzi, A. A., Ridwan, lalu M., Agustini, D., Hidayati, L., Inayati, R., Tumilaar, R., Satriyantara, R., Utama, A. E., Fauzi, M. H., Dewi, I. R., Ripai, Irawan, A., Irawan, A., & Rohmah, Z. (2024). PELATIHAN APLIKASI GOOGLE DRIVE SEBAGAI MEDIA PENYIMPANAN DAN KOLABORASI UNTUK SISWA SMAN ! BATULAYAR. Journal of Research Applications in Community Services, 3(2), 47–53.
Firmansyah, R., Komalasari, Y., Dewi, S. W. K., Mauliana, P., Sulastriningsih, R. D., & Hunaifif, N. (2023). Digitalisasi Sekolah Sebagai Metode Pembelajaran Di Era Pendidikan 4.0. Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(3), 49–55. https://doi.org/10.56127/jushpen.v2i3.1052
Hasnida, S. S., Adrian, R., & Siagian, N. A. (2023). Tranformasi Pendidikan Di Era Digital. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia (JUBPI), 2(1), 110–116. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i1.2488
Hermila, A., Bouty, Abd. A., & Bau, R. T. R. L. (2024). Penggunaan ChatGPT Sebagai Sumber Pembelajaran Adaptif Untuk Menanggapi Kebutuhan Individu Siswa. VOCATECH: Vocational Education and Technology Journal, 5(2), 126–135. https://doi.org/10.38038/vocatech.v5i2.170
Indahsari, R. D., Andini, T. D., Setyorini, Irsyada, A. E., & Arifin, J. (2024). PEMANFAATAN CHATGPT DALAM PEMBELAJARAN SECARA OPTIMAL DI SMK AL-BASTHOMI LOCERET NGANJUK. JURNAL PENGABDIAN MASYARAKAT - EKNOLOGI DIGITAL INDONESIA, 3(2), 81–88. https://doi.org/10.26798/jpm.v3i2.1450
Kholisussa’di. (2024). Pelatihan Menggunakan Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Life Skill Siswa Program Paket C di PKBM Mandiri Kabupaten Lombok Utara. Jurnal Dedikasi Madani, 3(1), 26–31.
Latifah, N. L. D., Adzam, Muh., & Vidiastuti, D. P. (2024). Strategi transformasi Digital: Inovasi Program Tuka Tuku Purbalingga. Matra Pembaruan: Jurnal Inovasi Kebijakan, 8(1), 17–30.
Maulana, M. J., Darmawan, C., & Rahmat, R. (2023). Penggunaan Chatgpt Dalam Tinjauan Pendidikan Berdasarkan Perspektif Etika Akademik. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKn, 10(1), 58–66. https://doi.org/10.36706/jbti.v10i1.21090
Maulana, M. S., Nurmalasari, Widianto, S. R., Safitri, S. D. A., & Maulana, R. (2023). Pelatihan Chat Gpt Sebagai Alat Pembelajaran Berbasis Artificial Intelligence Di Kelas. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat Jotika, 3(1), 16–19. https://doi.org/10.56445/jppmj.v3i1.103
Mauludhi, J., & Rakhmawati, D. (2023). Pelatihan Desain Grafis Menggunakan Aplikasi Canva Untuk Siswa di SD N 3 Jatilawang. Jurnal Pengabdian Mitra Masyarakat (JPMM), 5(1), 64–72.
Mulyanto, A., Pakaja, J. A., Mokolintad, Moh. M., & Sefirindiyani. (2024). Pelatihan Desain Menggunakan Aplikasi Canva Bagi Siswa Di SMP Negeri 2 Tomilito. DEVOTION: Jurnal Pengabdian Mayarakat, 3(2), 51–55.
Nento, F., & Manto, R. (2023). Peran Teknologi dalam Dunia Pendidikan. E-Tech, 11(1), 1–5. https://doi.org/10.1007/XXXXXX-XX-0000-00
Norliani, Sari, M. N., Sigid, M., Safarudin, Jaya, R., Baharuddin, & Nugraha, A. R. (2024). Transformasi Digital dan Dampaknya pada Organisasi : Tinjauan Terhadap Implementasi Teknologi Informatika. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(3), 10779–10787.
Retnoningsih, E., Solikin, S., Muis, I., & Widiawati, K. (2021). Pelatihan Pembelajaran Jarak Jauh Dengan Google Drive Dan Google Form Untuk Guru. Journal Of Computer Science Contributions (JuCoSCo), 1(1), 17–27. https://doi.org/10.31599/jucosco.v1i1.441
Rindo, A. J. (2022). Pemanfaatan Program Aplikasi Teknologi Informasi Dalam Menunjang Kegiatan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Ar-Rasyid, 7(1), 1–23.
Sakt, E. M. S., Marnis, & Herwanto, A. (2023). Pelatihan Penggunaan Chatgpt Terhadap Minat Baca Siswa SMA Muhammadiyah 1 Jakarta. Jurnal Edukasi Dan Multimedia, 1(3), 7–12. https://doi.org/10.37817/jurnaledukasidanmultimedia.v1i3.3570
Salsabila, Z., & Syarif, A. (2022). Pemanfaatan Media Google Drive Dalam Pengelolaan Dokumen Elektronik Komisi Aparatur Sipil Negara. Jurnal Sekretari & Administrasi (Serasi), 20(2), 116–125. https://doi.org/10.36080/js.v20i2.2172
Septikasari, R., Yuliantoro, A. T., KD, S. E., Pertiwi, R. P., Dewi, T. R., & Pravitasari, D. (2022). Pelatihan Penggunaan Google Drive Sebagai Media Penyimpanan Bagi Para Guru Di Mi Nu Raman Agung Kecamatan Buay Madang Timur. Dedikasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 59–68. https://doi.org/10.46368/dpkm.v2i2.541
Tulungen, E. E. W., Saerang, D. P. E., & Maramis, J. B. (2022). Transformasi Digital : Peran Kepemimpinan Digital. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 10(2), 1116–1123. https://doi.org/10.35794/emba.v10i2.41399
Umayah, U., & Riwanto, M. A. (2020). Transformasi Sekolah Dasar abad 21 New Digital Literacy untuk Membangun Karakter Siswa di Era Global. JURNAL PANCAR (Pendidik Anak Cerdas Dan Pintar), 4(1), 1--10.
Utomo, S. B., Iriani, A., & Satyawati, S. T. (2022). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Proses Pembelajaran Dalam Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 5(2), 353–360. https://doi.org/10.24176/jpp.v5i2.8289
Wisjhnuadji, TW., Narendro, A., Prabowo, Y., & Broto, S. (2021). PELATIHAN GOOGLE DRIVE UNTUK MENUNJANG KINERJA SDM DIMASA PANDEMI COVID-19 PADA PT MITRA ATLANTIC NUSANTARA CENGKARENG JAKARTA BARAT. Prosiding 5th Seminar Nasional Penelitian & Pengabdian Kepada Masyarakat, 387–390.
Zettira, S. B. Z., Febrianti, N. A., Anggraini, Z. A., Prasetyo, M. A. W., & Tripustikasari, E. (2022). Pelatihan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kreativitas Desain Promosi Usaha Mikro Kecil dan Menengah. Jurnal Abdimas Prakasa Dakara, 2(2), 99–105. https://doi.org/10.37640/japd.v2i2.1524
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Meydiana Dyah Pramesty, Rika Yuli Susanto, Nasyiatul Komania, Rina Mei Zul Afifah, Sholahuddin Zulfan Arrohmaany, Dede Nuraida (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Dimar : Jurnal Pengabdian Masyarakat is published under the terms of CC BY-SA 4.0 / International Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License. This license allows anyone to copy and redistribute the material in any form or format, modify, and create derivatives from the material for any purpose, including commercial interests, as long as they provide credit to the author for the original creation.